به خوبی شناخته شده است که ارزیابی خوردگی میلگرد بستر گالوانیزه برای نگهداری سازه های بتن مسلح مهم است، اما ارزیابی ساده، سریع و کمی میزان خوردگی میلگردهای تعبیه شده در بتن با روش های ارزیابی غیر مخرب مرسوم دشوار است.
مانند روش الکتریکی، الکترومغناطیسی و مکانیکی. این مقاله یک روش اندازهگیری رادار ارتعاشی داپلر (VDR) را برای ارزیابی کمی خوردگی میلگرد با اندازهگیری توانایی ارتعاشی میلگردی که به اجبار در بتن توسط یک سیم پیچ تحریک ارتعاش میکند، پیشنهاد میکند.
به طور تجربی در قطعات آزمایش RC نشان داده شده است که جابجایی ارتعاش میلگرد به دست آمده با روش توسعهیافته VDR معتبر است و کمتر تحت تأثیر رطوبت بتن قرار میگیرد.
علاوه بر این، نظارت همزمان بر جابجایی ارتعاش میلگرد قطعات آزمایش از طریق آزمایش خوردگی الکترولیتی انجام میشود و جابجایی ارتعاش اندازهگیری شده با تلفات خوردگی میلگرد مقایسه میشود.
با توجه به نتایج، مشخص می شود که جابجایی ارتعاش میلگرد از اندکی قبل از وقوع ترک خوردگی در سطح بتن با افزایش تلفات خوردگی شروع به افزایش می کند.
همچنین نشان داده شده است که جابجایی ارتعاش میلگرد 4 برابر بیشتر از حالت اولیه در تلفات خوردگی میلگرد 250 میلی گرم بر سانتی متر مربع می شود.
این بدان معناست که دارای پتانسیل ارزیابی غیرمخرب و کمی خوردگی میلگرد در بتن است. خوردگی میلگرد یک مشکل جهانی است که منجر به خراب شدن سازه های بتن مسلح می شود که یکی از همه کاره ترین مصالح ساختمانی در جهان است.
زوال بتن مرتبط با خوردگی می تواند به یک نگرانی ایمنی تبدیل شود که به افزایش هزینه های نگهداری و هزینه های سرمایه ای کمک می کند.
تأثیر آسیب بر رفتار سازه بسته به شرایط بتن خورده مانند علت و درجه خوردگی متفاوت است. هنگامی که ترک ها و لکه های زنگ زدگی روی سطح بتن مشاهده می شود.
نشان دهنده خراب شدن بتن است. از دست رفتن خوردگی میلگرد منجر به آسیب جدی با لایه لایه شدن می شود. بنابراین، یک روش بازرسی قابل اعتماد باید در اولین مرحله ممکن قبل از عدم وجود عملکرد در ساختارهای RC اعمال شود.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.